مدل رفتاری DiSC استاندارد یا زبان مشترکی است برای شناخت و بازگشایی رموز رفتاری افراد و پیش بینی رفتارهایی که به طور معمول از آنها مشاهده می شود. این مدل برای اولین بار در سال 1928 میلادی توسط دکتر ویلیام مولتون مارستون معرفی شد. او اعتقاد داشت که همواره چهار سبک رفتاری وجود دارد که می توان افراد را بر اساس آن طبقه بندی نمود. بنابراین با شناخت سبک غالب رفتاری طرف مقابل و سازگاری رفتارمان با تمایلات او، می توانیم در اکثر ارتباطاتی که برقرار می کنیم موفق باشیم.
اکنون با بیش از 40 سال اعتبار و بیش از 40 میلیون استفاده کننده در سراسر دنیا، مدل DISC به عنوان یکی از معتبر ترین ابزارهای خودشناسی و دیگرشناسی شناخته شده است. اگر چه این مدل اولا برای تحلیل رفتارهای افراد در محیط های کاری طراحی شده است اما در حوزه هایی مانند روانشناسی، روان سنجی، روابط خانوادگی، ارتباطات اجتماعی و روابط معلمین و مربیان با شاگردان نیز قابل استفاده است. از کاربردهای این مدل در حوزه های سازمانی می توان به بهبود روابط درون سازمانی مانند روابط مدیر-کارمند یا کارمند-کارمند، روابط فروشنده - مشتری، روابط درون تیمی، مذاکرات، مدیریت و حل تعارضات بین فردی، مصاحبه های استخدامی، ارزیابی، بهبود و توسعه سرمایه های انسانی، جلسات بهبود عملکرد فردی، توسعه فرهنگ سازمانی، افزایش بهره وری کارکنان، توسعه مهارت های کلیدی مدیریت و رهبری سازمانی، آموزش مربی گری، طراحی و ایجاد تیم های کاری موفق، بهبود کیفیت محیط کار، کاهش استرس در محیط کار و بسیاری از مقاصد فردی و سازمانی دیگر اشاره نمود.
تعریف رفنار در مدل DiSC
"رفتار" عبارت است از کلیه عمل و عکس العمل های قابل مشاهده از یک فرد در موقعیت ها و شرایط متفاوت که در این مدل به چهار نوع مجزا تقسیم بندی می شود. همه ما به نسبت های متفاوت از همه این تمایلات رفتاری برخوردار هستیم اما همواره میزان یک یا دو تمایل رفتاری در ما بیشترین است که به آنها "سبک های غالب رفتاری" گفته می شود. پس از شرکت در آزمون DiSC و مشخص شدن دو سبک غالب رفتاری، کلیه خصوصیات و تمایلات رفتاری در قالب گزارش های متنوع و با جزئیات کامل در اختیار فرد قرار می گیرد.
سبک های رفتاری چهارگانه |
رفتارهایی که معمولا مشاهده می شود | |
تسلط (Dominance) – این افراد تمایل دارند بر محیط و افراد تسلط و کنترل داشته باشند و بر دست یابی به نتایج تاکید دارند. معمولا با اعتماد به نفس هستند. |
|
|
نفوذ (Influence) – این افراد تمایل دارند از طریق نفوذ و تاثیر گذاری بر دیگران یا متقاعد کردن آنها بر محیط اطراف خود تاثیر گذار باشند. معمولا افرادی اجتماعی هستند. |
|
|
ثبات (Steadiness) – این افراد تمایل دارند از طریق همکاری و مشارکت با دیگران کار خود را جلو ببرند. معمولا افرادی قابل اتکا و خدمت گزار هستند. |
|
|
مو شکافی (Conscientiousness) – این افراد تمایل دارند طبق استاندارد ها عمل کنند تا کیفیت و دقت کار تضمین شود. معمولا بر تخصص و شایستگی تاکید می کنند. |
|
کتاب ارتباطات پویا با مدل جهانی DISC:
برای مشاهده اطلاعات کتاب بر روی عکس آن کلیک نمایید
دوره های آموزشی بر اساس مدل رفتارشناسی DiSC:
دوره مقدماتی: کارگاه ارتباطات پویا به کمک مدل DiSC DYNAMIC COMMUNICATION با شرکت در این دوره ضمن آشنایی با اصول علمی ارتباطات موثر، می توانید سبک رفتاری خود و دیگران را بشناسید و متناسب با تمایلات هر سبک رفتاری با او ارتباط برقرار کنید. |
|
دوره کارگاهی مدیریت موثر کارکنان به کمک مدل DiSC: MAXIMIZING YOUR STRENGTH AS A MANAGER گام اول در مدیریت و رهبری موثر کارکنان، شناخت نیازها، علایق و تمایلات رفتاری آنها است. در این دوره ضمن شناخت سبک مدیریتی خود به عنوان یک مدیر، می آموزید که سبک مدیریتی خود را متناسب با سطح مهارت، میزان انگیزه و سبک رفتاری هر فرد انتخاب نمایید. |
|
دوره کارگاهی فروش اثربخش به کمک مدل DiSC: BUILDING A SALES RELATIONSHIP فروشندگان موفق از یک رویکرد فروش برای همه مشتریان استفاده نمی کند. آنها می دانند که چگونه نیازهای منحصر بفرد هر مشتری را شناسایی کنند و پیشنهاد خود را متناسب با آن ارائه دهند. به کمک این مدل می توانید ارزش ها، نیازها و تمایلات مشتریان با سبک های متفاوت را شناسایی و روش فروش خود را با آنها سازگار نمایید و این یعنی فروش اثر بخش |
|
دوره کارگاهی تیم سازی و کارتیمی به کمک مدل DiSC: IMPROVING TEAM EFFECTIVENESS به اولین کار تیمی که در آن شرکت داشته اید فکر کنید. مطمئنا متوجه شدید که هر فرد روش خاصی در انجام اموری دارد که به او محول می شود. در کار تیمی گاهی تفاوت ها به راحتی شناخته و پذیرفته می شوند اما در بیشتر مواقع تنش و تعارض به همراه دارند. در این دوره اعضای تیم با تمایلات، انگیزش ها، تعارضات احتمالی و روش های انجام کار یکدیگر آشنا می شوند و می توانند قدم موثری در افزایش بهره وری تیم خود بردارند.
|
مشتریان