تجربه کارکنان (Employee Experience)
ما، تجربه کارکنان را به عنوان مجموعهای از تعاملات - خرد و کلان - بین سازمانها و کارکنانشان تعریف میکنیم که در حالت ایدهآل، منجر به دلبستگی (Engagement)، جلب مشارکت، الهامبخشی کارکنان، هم راستا شدن هدف فردی با هدف سازمانی و آزاد شدن انرژی و اشتیاقی میشود که به عملکرد سطح بالا (high performance) می انجامد.
تجربه شکل گرفته برای هر فرد معمولا توسط سه عامل اصلی محیط کار، رخدادها و خود فرد شکل میگیرد. محیط کار شامل فرهنگ سازمانی، رهبران و مدیران، همکاران، برنامه و فرآیندها، ماهیت کار، تکنولوژی، فضای فیزیکی یا حتی کوچکترین موارد ملموس در محیط است. رخدادها شامل تمام اتفاقاتی است که فرد در مسیر حرکت و پیشرفت شغلی (از اتفاقات تجربه شده در روز اول ورود به شرکت گرفته تا انواع نقش ها و ارتقا ها یا پیشرفت های افقی که تجربه می کند)، در زندگی خارج از سازمان (مانند ازدواج، فرزند دار شدن و انواع لحظات سخت یا شیرین زندگی) و بواسطه رخدادهایی که در خود سازمان برگزار میشود، تجربه می کند. در نهایت درون ما دنیای پیچیده ای از خاطرات، شخصیت، تجربه های خوب و بد، ارزش های محوری و فعل و انفعالات شیمیایی مغز (که مولد رفتارهایمان است) وجود دارد که شکل دهنده نوع نگاه ما به بیرون از خودمان و انتظاراتی است که از خودمان و دیگران داریم.
بنابراین برای خلق تجربه ای منحصر بفرد، به شدت به شناخت این عوامل، بلوغ آنها در سازمان و داده های کافی و مناسب در مورد آنها نیاز داریم.
اما ایجاد یک تجربه فوق العاده فقط به معنی برگزاری جشن تولد یا خلق لحظات شاد برای کارکنان نیست. بلکه به همان اندازه باید راهحلهایی برای بخشهای خستهکننده، استرس زا و اغلب سردردآور زندگی کاری کارکنان یافت. مثلا آسان کردن وظایف سنگینی که کارکنان با آن روبرو هستند، یا کاهش اختلالات محیطی که میتواند حواسشان را پرت کند و استرس و اضطراب را افزایش دهد و حتی منجر به فرسودگی شغلی شود. این به معنای حذف موانعی است که بر سر راه خلق ارزش توسط آنها قرار دارد و پرداختن به ضروریاتی که در لحظه اهمیت دارند.
برای خلق تجربه های به یادماندی، باید فرهنگ لازم برای دست یابی به آن را بسازید، باید برنامه ریزی کنید. باید بتوانید از لنز نگاه کارکنان به همه مسائل نگاه کنید. باید از طریق رویکرد چابک در منابع انسانی (Agile HR) و با هم آفرینی (Co-Creation) توسط خودشان، مجموعه اقداماتی (initionatives) را رقم بزنید که واقعا مسائل آنها را حل کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه طراحی تجربیات بیاد ماندنی، سنجش میزان موفقیت خود در این خصوص و آموزش مدیران و کارشناسان منابع انسانی در این زمینه، با ما در تماس باشید:
مشتریان