به نظر میرسد با گذشت زمان و روشن شدت اهمیت دلبستگی کارکنان، جمله "کارکنان، مهمترین سرمایه سازمان هستند" به جمله "کارکنان شایسته و دلبسته، مهمترین سرمایه سازمان هستند" تحول پیدا کرده است. اما دلبستگی کارکنان چیست؟ در ادامه به توضیح دو مدل جهانی در این زمینه پرداخته ایم.
معرفی مدل دلبستگی کارکنان شرکت Aon Hewitt
این شرکت با بیش از 30،000 کارمند حرفه ای در 90 کشور جهان، یکی از شرکت های جهانی و پیشرو در ارائه راهکارها و رویه های مدیریت سرمایه های انسانی است که به بیش از 20،000 مشتری در سراسر دنبا خدمت رسانی می نماید. این شرکت دلبستگی کارکنان (Employee Engagement) را وضعیتی تعریف می کنند که در آن افراد از نظر احساسی و ذهنی به سازمان یا گروه خود متعهد هستند و احساس تعلق مینمایند.
برای دست یابی به این وضعیت، محرک ها یا عوامل مشخصی وجود دارند که با شناخت، اندازه گیری و بهبود آنها، شرکت ها میتوانند دلبستگی کارکنان خود را افزایش دهند. تحقیقات نشان میدهد که با افزایش دلبستگی کارکنان، دلبستگی مشتریان نیز افزایش خواهد یافت.
در این مدل دلبستگی کارکنان با سه رفتار قابل مشاهده اندازه گیری میشود:
دست یابی به چنین وضعیتی، منجر به بهبود نتایج کسب و کار از جمله درآمد، سودآوری، بازگشت سهام، رضایت مشتریان، ماندگاری مشتریان، بهرهوری نیروی انسانی، امنیت و ماندگاری کارکنان میشود.
معرفی مدل دلبستگی کارکنان سازمان Gallup
سازمان گالوپ یکی از بزرگترین و معتبرترین سازمانها در حوزه نظرسنجی و تحقیقات تحلیلی است. این سازمان بیش از 80 سال سابقه دارد و از حدود 2000 نیروی حرفهای شامل متخصصین، دانشمندان و مؤلفان خبره و تراز اول جهان تشکیل یافته است.
گالوپ دلبستگی کارکنان را اینگونه تعریف میکند: کسانی که با کار و محیط کار خود عجین شده اند و نسبت به آن شور و اشتیاق فراوان دارند و خود را در قبال آن متعهد میدانند. از نظر گالوپ، چنانچه کارکنان به 12 سوال کلیدی امتیاز بسیار بالا بدهند، نشانه دلبستگی آنان و بالا بودن عملکرد تیمی است که در آن فعالیت میکنند:
نتایج مطالعات (سال 2016) سازمان گالوپ نشان می دهد که در مقیاس جهانی، تنها 13% از کارکنان کاملا دلبسته هستند. این عدد در ایالات متحده 32% است. از نظر گالوپ، کارکنان سازمان را ترک نمی کنند، آنها مدیران خود را ترک میکنند. در واقع 70% از انحراف معیاری که در نتایج سنجش دلبستگی کارکنان دیده شده، مربوط به مدیران است. بنابراین مهمترین راه دلبسته نمودن کارکنان مستعد این است که شرکتها مدیران مستعد و مناسب را انتخاب و استخدام نمایند.
|
وجه تمایز مدیران بزرگ چیست؟
|
|
چگونه می توانید دلبستگی کارکنان خود را اندازه بگیرید؟
HRAC با بیش از 8 سال سابقه در طراحی و اجرای نظرسنجی های دلبستگی کارکنان، با ارائه تحلیل ها و گزارش های حرفه ای و جهانی به شما کمک میکند تا مهمترین محرک های دلبستگی کارکنان را شناسایی نمایید و بهبود دهید.
برای دریافت پروپوزال و نمونه گزارش، با شماره 09125273256 تماس بگیرد.
مشتریان نظرسنجی دلبستگی کارکنان:
مشتریان