کاربرد هوش مصنوعی در منابع انسانی (Artificial Inteligence)

تاثیر انقلابی هوش مصنوعی  بر دنیای کار را نمی توان در نظر نگرفت. کارشناسان هوش مصنوعی همچنان به پیشگامی در ارائه‌ محصولات جدید و نوآورانه ادامه می دهند و دائماً مرزهای ممکن را جابجا می کنند. هر روز خبرهای مربوط به این دست آوردهای قابل توجه منتشر می شود که هر کدام ترکیبی از خلاقیت و منحصر به فرد بودن را به نمایش می گذارد. هنگامی که هوش مصنوعی  (Generative AI) را وارد معادلات روز مره محیط کار می کنیم، ابتکار در طراحی انواع خدمات قابل ارائه به کارکنان، محتواهای آموزشی و توسعه ای، کوچینگ سازمانی و نظایر آن محدودیتی نمی شناسد. این فناوری دنیایی از امکانات را به ارمغان می آورد، تصمیم گیری مبتنی بر داده را امکان پذیر می کند، کارآمدی محیط کار را تقویت می کند و بهره وری را در مشاغل مختلف ارتقا می‌دهد.

 

اما استفاده از هوش مصنوعی پیش نیازهایی دارد. اول اینکه برای استفاده مناسب و حداکثری از هوش مصنوعی در محیط کار، لازم است مهارت هایی را در نیروی انسانی مان ایجاد یا تقویت کنیم.

 

 

چابکی در یادگیری: هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل است. اشتیاق به یادگیری، انطباق با ابزارهای نوظهور و شکل‌دهی آینده‌ای مبتنی بر آن را تضمین می کند.

خلاقیت و حل مسئله: هوش مصنوعی به عنوان کاتالیزوری برای حل خلاقانه مسائل عمل می کند و فناوری را به سمت نتایج تجاری نوآورانه و تاثیرگذار هدایت می نماید. افراد باید قادر باشند تا چالش های پیچیده را در حوزه کاری خود شناسایی کنند و از هوش مصنوعی برای ایجاد راه‌ حل‌های نوآورانه استفاده نمایند.

تفکر انتقادی: مهارت‌های تفکر انتقادی به افراد این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را تحلیل کنند، اعتبار آن را ارزیابی کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند. این مهارت برای ارزیابی خروجی‌های مدل‌های هوش مصنوعی، شناسایی سوگیری‌های بالقوه یا خطاها وهمچنین تصمیم‌ گیری مبتنی بر داده ضروری است.

تفکر تحلیلی: تسلط بر تفکر تحلیلی، کاربران را قادر می سازد تا بینش های عملیاتی (insight) را از داده های تولید شده توسط هوش مصنوعی استخراج کنند، و بدین ترتیب، راهبردهای تجاری و کمپین های تاثیرگذار را شکل دهند.

ارتباطات موثر: توانایی انتقال پیام‌های فنی به ذی‌نفعان غیرفنی، حیاتی است. علاوه بر این، دقت در بیان دستورات دقیق برای ابزارهای هوش مصنوعی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

درک و فهم داده: در هنگام کار با هوش مصنوعی، درک داده‌ها و کاربردهای آن ضروری و از اصول بنیادین است. افراد باید برای تفسیر و استفاده مؤثر از داده‌ها، سواد داده‌ای خود را توسعه دهند، زیرا مدل‌های هوش مصنوعی به شدت به ورودی‌های داده‌ای متکی هستند.

 

دامنه‌ی کاربردهای هوش مصنوعی زیاد است و گروه‌های کاربری متنوعی را در بر می‌گیرد. مثلا در خانواده های شغلی بازاریابی، فروش، منابع انسانی و موارد دیگر، می توان به شیوه‌های متمایز و منحصر به فرد، از توانمندی‌های هوش مصنوعی استفاده نمود. برای مثال، بازاریابی می‌تواند از هوش مصنوعی در تحلیل شخصیت‌ مشتریان، تهیه سناریو تبلیغات یا تولید محتوای اثر گذار بهره‌مند شود و بدین ترتیب، کمپین‌های هدفمند و ارتباطات شخصی‌ سازی‌ شده را ایجاد و مدیریت کند. به همین ترتیب، بخش منابع انسانی می‌تواند ارتباط با کارکنان را ساده کند، فرآیندهای جذب نیرو را بهبود بخشد و دادن و گرفتن بازخورد را تسهیل نماید، نوشتن شرح وظایف استاندارد برای مشاغل را سریعتر نماید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ایجاد فرهنگ و مهارت های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه منابع انسانی، شرکت در آزمون سطح آمادگی در بکار گیری هوش مصنوعی، آموزش مدیران و کارشناسان منابع انسانی در این زمینه، با ما در تماس باشید: