چطور یک شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) موفق استخدام کنیم؟
تاریخ انتشار: 1403/05/21
شرکت مرسر(Mercer) که یکی از مشاوران بین المللی در حوزه منابع انسانی است (با حدود 28000 مشتری و 21000 نیروی انسانی)، تخصص شریک تجاری کسب و کار در حوزه منابع انسانی (HR Business Partners) را اینگونه تعریف می کند:
ماموریت HRBP: شرکای تجاری منابع انسانی نوعی کار تخصصی منابع انسانی را انجام میدهند که بر مشاوره منابع انسانی به کسب وکار شرکت تمرکز دارد، مهمترین مسؤلیت های کلیدی این تخصص عبارتند از:
- مشاوره و کوچینگ منابع انسانی (به عنوان مثال، کار با رهبران کسب وکار و واحدهای آن برای حل مسائل مهم مربوط به افراد و فرهنگ، ارائه راهکارهای تخصصی در جنبههای فنی و قانونی اشتغال از جمله استخدام، اخراج، مدیریت عملکرد، پاداش و غیره)
- امکان پذیر نمودن تغییرات کسب وکار (به عنوان مثال، پشتیبانی از جنبههای استعدادی تغییرات ساختار سازمانی، بکارگیری استعدادهای مرتبط با ادغام یا خرید شرکتها و غیره)
- تبلیغ برنامههای منابع انسانی (به عنوان مثال، انتقال و جا انداختن ارزش تجاری ابتکارات منابع انسانی، مدیریت اجرای برنامههای منابع انسانی برای به حداقل رساندن اختلال در کسبوکار و غیره)
- همکاری در جهت موفقیت کسب و کار واحد مربوطه یا شرکت و هم زمان با همکاران بخش مدیریت استعداد و همکاران بخش جذب و استخدام با هدف طراحی ابتکارات کلیدی جذب و نگهداشت استعدادها (به عنوان مثال، برنامهریزی نیروی کار، توسعه کارکنان با پتانسیل بالا، برنامهریزی جانشین پروری و غیره)
این شرکت همچنین مدل شایستگی خاصی را برای این تخصص ارائه می دهد که شامل چهار نقش کلیدی است:
برای اینکه بدانیم کسانی که در چنین تخصصی فعالیت می کنند یا افرادی که می خواهیم برای این منظور استخدام کنیم چقدر موفق خواهند بود، می بایست علاوه بر اطمینان از وجود دانش و مهارت های تخصصی این حوزه، به تحلیل پتانسیل های رفتاری، استعدادها و مهارت های عمومی مورد نیاز برای دست یابی به بالاتری سطح عملکرد نیز بپردازیم. برای این منظور نقشه ذهنی پریزم که ابزاری به روز و قدرتمند در حوزه تحلیل رفتار است، استفاده نموده ایم. این ابزار که بر اساس عملکرد مغز (نوروساینس) توسعه یافته، رفتارهای طبیعی (natural behaviors) لازم برای موفقیت در هر شغل یا نقش را در هشت بعد مجزا تحلیل و با ترسیم نقشه ذهنی مورد نیاز شغل (الگو)، امکان مقایسه فرد با شغل را فراهم می نماید.
بنابراین می توانیم به صورت داده محور و کمی (Quantitative) میزان تطابق کاندیدهای قرار گرفتن در این نقش مهم و کلیدی را پس از شرکت در آزمون پریرم، از نظر احتمال موفق شدن ارزیابی و محاسبه نماییم. این الگو با توجه به تعاریف ابعاد هشت گانه پریزم و نقش های چهارگانه ارائه شده توسط شرکت مرسر (Mercer) طراحی شده است.
تعاریف هشتگانه ابعاد نقشه ذهنی پریزم:
نمونه ای از مقایسه رفتارهای طبیعی یک فرد در مقایسه با الگوی شریک تجاری کسب و کار که نشان دهنده تطابق خوب با این پست است:
برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و استفاده از این روش در استخدام یا ارتقا افراد به پست HRBP با ما در تماس باشید:
مشتریان