فرهنگ روح یک سازمان است (Organizational Culture)

فرهنگ روح یک سازمان است. خواه قوی باشد یا ضعیف، توسط هر کسی که با کسب و کار شرکت در تماس است احساس خواهد شد. به همین دلیل، این عامل می تواند محرک یا مانعی برای حفظ کارکنان و مشتریان باشد. فرهنگ از یک سو نشان می دهد که یک شرکت چگونه اداره می شود و از سوی دیگر نشان می دهد چقدر توانایی تغییر خود را دارد. اجرایی شدن استراتژی‌های کسب و کار یا برنامه‌های تحول به کنجکاوی (curiosity) و گشودگی یک سازمان نسبت به تغییر (openness to change) بستگی دارد. در دنیای پرشتاب امروز، این دو عامل از اجزاء ارزشمند فرهنگ سازمان ها محسوب می شوند.

تغییر فرهنگ سازمانی کار دشواری است. تحقق آن نیاز به عزم و قاطعیت، صرف انرژی و زمان دارد. اما خوشبختانه با شناخت عملکرد مغز انسان در دهه گذشته و شناختن مکانیزم تغییر رفتار در انسان ها، علوم اعصاب (neuroscience) راهکارهای کاربردی و موثری برای تغییر آن ارائه نموده است.

اکثر رویکردهای تغییر فرهنگ با شکست مواجه می‌شوند زیرا تقریباً به طور کامل بر ارزیابی فرهنگ فعلی به کمک مدل ها و پرسشنامه های مختلف مانند دنیسون یا سایر مدل های ارزیابی تمرکز دارند. نتایج این رویکردها در بهترین حالت تنها خودآگاهی ایجاد می کند و نمی توانند برای تغییر رفتارهای کارکنان راهکار ارائه نمایند. از سوی دیگر هر سازمانی برای موفقیت نیاز به فرهنگ خاص خودش دارد و نمی‎توان به کمک یک مدل، نسخه موثری برای همه سازمان ها ارائه نموئد. بنابراین این مدل ها در نوع خود کمکی چندانی به موفقیت سازمان ها نمی کنند.

از منظر نوروساینس، تغییر فرهنگ در واقع مسئله تغییر عادات مشترک روزمره (daily habits) است. این عادات را می بایست بر اساس اصولی تعریف شده و شفاف (clear principles) در سازمان شکل داد. این اصول معمولا اولویت هایی هستند که سازمان برای دست یابی به موفقیت در آینده تعریف می‎کند. در مرحله بعد باید سیستم‌های هماهنگی (congruent systems) را ایجاد نمود که از عادت های مشخص شده پشتیبانی نموده و آنها را تقویت نماید. اما شاه کلید موفقیت برای تغییر فرهنگ سازمانی این است که عادت ها توسط رهبران در سراسر سازمان مدل‌ سازی شوند. تغییر فرهنگ در واقع از تغییر عادت های رهبران سازمان شروع می‎شود. رهبران، الگوی تغییر عادت ها (Role Model) هستند.

 

 

مراحل ارائه خدمات مشاوره برای تغییر فرهنگ سازمانی:

1. تعیین و ترسیم فرهنگ مورد نیاز برای موفقیت سازمان در آینده

2. بررسی فرهنگ فعلی و مشخص نمودن شکاف فرهنگ فعلی و آینده

3. تعیین رفتارها یا عادت هایی که برای خلق فرهنگ مورد نظر باید در مدیران و کارکنان ایجاد شود

4. طراحی کمپین ها، ابزارهای دیجیتال، کارگاه های آموزشی و نقشه راه سالانه برای ایجاد عادت ها

5. تحلیل سیستم ها و رویه هایی حوزه منابع انسانی که باید برای حمایت از عادت های مورد نظر ایجاد یا تقویت شوند

 

برای تغییر فرهنگ سازمانی چقدر آمادگی دارید؟ 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ایجاد فرهنگ و شرکت در آزمون آمادگی برای تغییر فرهنگ سازمانی، با ما در تماس باشید:

عضویت برای دریافت خبرنامه

ثبت نام برای آخرین اخبار