مهارت های مورد نیز برای تحول دیجیتال

در دهه گذشته، شاهد یک تحول دیجیتال عظیم بوده‌ایم، زیرا رسانه‌های اجتماعی، دستگاه‌های هوشمند، اینترنت 4G و 5G، تجزیه و تحلیل های پیشرفته (analytics)، رایانش ابری (cloud)، هوش مصنوعی و موارد دیگر، در شیوه کسب و کار سازمان‌ها و پیشبرد فعالیت‌هایشان نفوذ کرده‌اند. کسب‌وکارهایی که به‌ طور مداوم سیستم‌ها، چشم‌ انداز و فرآیندهای خود را برای پذیرش تحول دیجیتال ارتقا داده‌اند و در تطبیق با روش‌های دیجیتال چابکی نشان دارند، هم‌اکنون در جایگاه برتر قرار گرفته و نسبت به رقبا از مزیت رقابتی برخوردار شده اند.

از آنجاییکه تحول دیجیتال به طور پیوسته در حال ورود به زندگی شخصی و حرفه‌ای ما است، مهارت‌ها و ابزارهای دیجیتال نیز به اجزای ضروری برای موفقیت در محیط کار تبدیل شده اند. هر جنبه‌ای از زندگی انسان از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی نیز منتقل شده است - کار، آموزش، خرید، معاشرت های اجتماعی و غیره. در نتیجه، شاهد رونق بی سابقه شرکت‌های فناوری مانند آمازون، زوم، اینستا گرام، تیک‌ تاک و نتفلیکس هستیم. بسیاری از کسب و کارها به محیط کاری از راه دور (remote work) روی آورده اند و از فناوری های دیجیتال برای ایجاد مشارکت (collaboration) و حفظ بهره وری استفاده می نمایند. این واقعیت، به شرکت ها فهماند که آن ها تنها در صورتی می توانند بهره وری کارکنان را در محیط کاری از راه دور تضمین کنند که کارکنان درک ابتدایی از مهارت های دیجیتال برای سازگاری آسان با ابزارهای دیجیتال داشته باشند. آینده تنها برای کسانی درخشان به نظر می‌رسد که مشتاق یادگیری، ارتقاء مهارت (upskilling) و کسب مهارت‌های جدید (reskilling) دیجیتال باشند.

 

بطور کلی می توانیم آمادگی برای دیجیتالی شدن یک سازمان را شامل دو بخش کلیدی و مهم بدانیم:

 

 

مهارت های تخصصی و فنی دیجیتال چه هستند؟

مهارت‌های دیجیتال مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که به صورت کلی فرد را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کند، همکاری داشته باشد و با استفاده از دستگاه‌ها، اپلیکیشن ها و ابزارهای دیجیتال برای پیشرفت شخصی و حرفه‌ای به حل مشکلات و مسائل بپردازد. طبق گفته دانشگاه کرنل (Cornell)، مهارت‌های دیجیتال را می‌توان به عنوان «توانایی یافتن، ارزیابی، استفاده، به اشتراک‌گذاری و ایجاد محتوا با استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت» تعریف کرد.

هر مهارتی که فرد را واجد سواد دیجیتال کند، یک مهارت دیجیتال محسوب می‌شود. از استفاده از اپلیکیشن اسنپ برای درخواست تاکسی گرفته تا سفارش غذا از طریق اپلیکیشن‌های تحویل غذا، از پاسخ دادن به ایمیل تا دسترسی به فایل‌های خود در گوگل درایو، مهارت‌های دیجیتال در همه جا وجود دارند. مهارت‌های دیجیتال دیگر محدود به مشاغل یقه سفید نیستند و به بازار کار یقه آبی نیز نفوذ کرده‌اند. مهارت های دیجیتال شامل سه سطح پایه (Basic)، متوسط (Intermediate) و سپس پیشرفته (Advanced) می‌شوند:

  • مهارت‌های دیجیتال پایه: که به طور معمول به عنوان سواد دیجیتال شناخته می‌شوند، به توانایی‌های کاربردی مانند استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، دسترسی به برنامه‌های تلفن همراه و غیره محدود می‌شوند. مهارت‌های دیجیتال پایه در نسل هزاره (millennials) و نسل وای (Gen Y) نهادینه شده است. این مهارت‌های دیجیتال اکنون برای هر نقش و شغلی غیرقابل مذاکره تلقی می‌شوند.
  • مهارت‌های دیجیتال در سطح متوسط: مهارت‌های مخصوص خانواده های شغلی خاص یا صنعت هستند شامل نرم‌افزارها و ابزارهایی که به شما در انجام بهتر وظایف شغلی‌تان کمک می کنند. برای مثال، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مخصوص واحد بازاریابی یا فروش سازمان ها است. یا نرم افزاری هایی مانند مدیریت فرآیند های کسب و کار (BPMS) یا انواع نرم افزاری های ERP از این دسته محسوب می شوند. مهارت هایی مانند MS Office نیز در این دسته قرار می گیرند.
  • مهارت‌های دیجیتال پیشرفته: به مهارت‌های بسیار خاصی اشاره دارد که در نقش‌های شغلی خاص مانند هوش مصنوعی (artificial intelligenceیادگیری ماشین (machine learningبلاک‌چین (blockchain)، تحلیل داده‌های کلان (big data analytics) و غیره مورد نیاز است و در حال تغییر نحوه عملکرد سازمان‌ها و درک آنها از کسب و کارشان است.

 

پانزده مهارت دیجیتال مورد تقاضا: شرکت مرسر مهارت های 15 گانه زیر را به عنوان پر تقاضا ترین مهارت های دیجیتال معرفی نموده است:

    Technology:

  • Next-gen coding languages
  • Artificial intelligence and machine learning
  • Augmented and virtual reality
  • Cryptocurrency & blockchain
  • Cloud and distributed computing
  • IoT
  • Network and security

    Marketing:

  • Digital marketing
  • Search engine optimization
  • SEO analytics
  • Social media & content marketing
  • UI/UX Design & data visualization
  • Marketing automation

     Big Data:

  • Data science and data analytics

 

     Product Management:

  • Digital product management

 

 

 

شایستگی های عمومی یا پتانیل های لازم برای دیجیتالی شدن چه هستند؟

در کنار مهارت های فنی، وجود هفت شایستگی در کارکنان برای موفقیت در مسیر تحول دیجیتال کلیدی و ضروری است. در واقع اینها شایستگی هایی هستند که صرف نظر از واحد سازمانی یا خانواده شغلی، باید در همه کارکنان وجود داشته باشد یا تقویت شود.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارزیابی این مهارت ها یا شرکت در کارگاه های آموزشی که به منظور طراحی می شود، با ما در تماس باشید: